Alev Alatlı / Yaseminler Tüter mi Hala?


yaseminler-tuter-mi-hala

Birinci Baskı, 1985 YAZKO

Alatlı’nın basılan ilk romanı, Yaseminler Tüter mi Hâlâ? 1950’li yıllarda Kıbrıs’ın Karpas bölgesinde, Aziz Andreas Manastırının zangocunun kızı, Eleni Klo Morias olarak doğan, Lefkoşa’da tekalamit istasyonu ustası Türk Arif’le evlenip din değiştiren Naciye Arif’in sahiciye yakın hikâyesi. Türk kocasına dört çocuk doğurduktan sonra korkunç bir iftiraya kurban giderek evinden atılan, göçmek zorunda kaldığı Selânik’te eski Hisar göçmeni bir Anadolu Rum’uyla evlenirken geçmişini saklayan bir genç kadının trajedisi. Tarihin tarihten bihaber insanların hayatlarını nasıl etkilediğini anlatan “Yaseminler Tüter mi Hâlâ?”da temel temanın arasına yerleştirmiş vakanüvisler Türk romancılığında ilk kez çift kurgu tekniğini kullanmıştır. Eleni Klo Morias Naciye Arif’in trajik sonunu, “yumurta da taşın üstüne düşse, taş da yumurtanın, olan yumurtaya olur” şeklindeki Kıbrıs Rum atasözü özetler.

Alev Alatlı, “kitap tam yerini bulmadı, Türkler fazla Yunan yanlısı, Yunanlılar fazla Türk yanlısı buldular – belki bundan sonra” demektedir.

“Her okuyuşumda içimin dalga dalga olduğunu bir tek Yasemin’lerde yaşadım. Her seferinde ‘Naciye’ oldum, paçalarım dolandı bacaklarıma. Peyker’e ağladım, Hasan-imu ilk oğlum oldu, Arif’e çevremi verdim, Glafkos’un yatağında yasemin koktum, Afroditi’yi bağrıma bastım. Düşünülebilen her şeyin yaşanabildiğini, yaşanan hiçbir şeyin silinmediğini, her bulutun altında bir iz olduğunu yeniden bildim. Koruk tadında bir yaşam bütün buları düşündüren. Akdeniz sahillerinde sürüklenen başıboş bir yaprak, süt beyazı çırpı kollar. Onbirinde bir kız çocuğu, Kaymak’lının Genabası. Eleni Klo Morias Naciye Arif, sen söyle bakalım, Yaseminler Tütür mi Hâlâ?”

Ayşe Nalân Özübek

5 responses to this post.

  1. Posted by elif gürbüz on Ocak 8, 2010 at 8:59 am

    çift kurgu tekniği nedir

  2. Posted by dusuncekahvesi on Ocak 9, 2010 at 9:29 am

    kitabı okudum ama eger bu roman terimiyse bilmiyorum. yok kitabın anlatımıyla ilgiliyse eger kitabı okuyunca hemen anlayacaksınızdır ne oldugunu :)

  3. kitap güzele benziyor 2012 de beren saatin başrolü ile sinemda hayat bulacakmış bakalım seyri nasıl olacak…okumanızı tavsiye edebilecegim kitaplardan

  4. Posted by a.k. on Mayıs 10, 2011 at 7:48 am

    film büyük ihtimal kitap kadar sarmaz…. naciye yi beren canlandırmasaydı keşke.

  5. Posted by mert kaya on Mayıs 25, 2011 at 1:49 pm

    niye beren saat oynamasaydı görüş farkı oloabilir tabi bu herkesin en doğal hakkı ama şuan türkiyenin en iyi oyuncusu olan beren saatten başkasının oyunculuğu beni etkilememiştir ve kimseya bu kadar hayran olmamaşımdır…

Bir Cevap Yazın

