Tanrıya İnanmak Kolaydır!/Nerdesin…Ner!vaay Vaayyy!


1.bab: ARAYIŞ

Şehirlerle yemin ederim sana duy sesimi
Yetimlerle yemin ederim
Sana Hasretimle yemin ederim
Ateşler uzattığım dilimden dökülen akkor kelimelerle yemin ederim
Sana doğura doğura yemin ederim
Sana ovula ovula…

Sana dul kadınların başlarını okşadıkları kızlarının buruşan çenelerinden yemin ederim
Sana yetimhanelerin kaşı çatık oğullarından
Sana gururu kırık Halkların bağrından yemin ederim

yemin ederim sana sulara verdim ellerimi
nasıl dayanıyorum sorma bana

Dayanarak insana…ve umuda ve en çok ta isyana!
Evet,isyan!
En çok ta sen…

2.bab: TÜKENİŞ

Kuruyan uykularımı aldım,
Bir başkasının rüyasına korkup uyanan ben
Ah geceleri incelen dalmalarım
Ben ki kendi sesime uyanan
Geceleri bağdaş kurup, gene ellerini yakan
En çok seni aldı benden hayat, hiç vermeden
En çok seni…

Sana yemin ederim
Evlerin ölen babalarından…
Sana çöken damlardan
Dağılan ağıllardan ve anızların yakısından
Yüzümün ortasında bir köy
Bak yok kimse,benden gayrı sürülmüş
Bakışlarım da…!ardından!

Yol verse sana zaman
Gelsen  Sarılsak,
yetimlere…Öpüşsek,
yaşlılarla…Uyusak
yaralarla,sızılarla,yavrularla
Dönsek vicdana,serhıldan yurduna!

3.bab: UMUD

Ahriyan adamlar çıktı yollarıma
Sardılar üç yanımı
Seni aradığımı söyledim, güldüler

Yemin ettim birden göğe
Yemin ettim bütün kalbimle
Ayrılan yollarımıza baktım
Hayır dedim ,yolcu yoksa yol da yoktur!
Ben yoksam dinde, yok,
sunaklar,adaklar,kurbanlar için:ben!,şiirlerinin üzerine uyuyup kalan!

Öyleyse inanmalı ve yollar düşmeli ruhuma
Yüzünü son bir kez görmek için…

4.bab: KAHR

Ben esmerim sen beyaz
Ben güneyim sen kuzey
Ben halayım sen horon
Ben ovayım sen dağ
Ben oğulum sen ana
(bağırarak-ve çöküp dizlere vurarak):Bennnn Yannndıımm İkiiii G/öözüüüüüümmm

Ben hep yazdım,durmadan,çaresizliğimden
Doğmadan sen uykulardayken şu güneşler üzerine…

Hani o güzelim saçların dağılmışken yastığına
Belli sen de üzgünsün,uykularında

bana düşenden çok, asıl benim düştüğüm:
bir haykırma halinde boğazımın çıktığı ağıttın:
yırtılarak bağrıma:Vayyy
vayyy
vayyyy!
Vayyy
Vayyy
Vayyyy:beni karanlıklar emzirdi!simsiyah dudaklarım!VAYYY Vayyy vayyyyyy!

5.bab: KAYBEDİŞ

Ara sıra ellerimi dolduruyorum sulara sen dedin diye
Bırakıyorum sızsın diye
Belki gelir kokusu demiştin

Koydum ellerimi
Koydum sular altına
Bütün sularda sesimin tadı var
Seni seslendiğim içime…
Bana geri dönen sesimin tadı…

Çıkıp çıkıp gidiyorum güyya senden
Çıkıp çıkıp dönüyorum sana
Çiya blinde/ kalbim derin
İniyorum göğe…melekler eşliğinde
Ah dokundular bana
Daha yere değmeden

Sakladım ama boynumu,dediler ki:
Anneler boyun kokusundan tanır yavrularını

Tanımadın beni!:Burnunu kesmişsin…
Güvercinlere atmışsın

Ah kolaydır inanmak tanrıya
Zor olan tanrının inandığı insan olmakta…

6.bab: AĞIT

Tutsunlar beni afarozlara saçlarımdan- vursunlar tekfirlere,umurumda mı?
Bütün dinlerin tespihatlarından sordum işte:kırdığım boynumla günlerce…

otuz üç bin kere:
Nerdesin…
sonra yine:Nerdesin…Nerdesin…
sonra bir daha:Nerdesin…
Nerdesi…
Nerdes…
Nerde…
Nerd…
Ner…
Ne…
N…
.
..

….
…..
……
…….
……..
………
……….
………..
…………
ve pencereleri olmayan dualarımdan tek bir yakarış duydum günlerce:

Vayyyyyyy vayyyyyyy vayyyyyyyyy vayyyyyyyy
-vaay-vaaaaaaaaaayyyy-vay-vaay-
vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay-vay-vayyyy!!!

-kanamaya başlamıştı ki: dizlerim!-

ve son tespih tanesinden bir ses geldi,belli belirsiz: “burdayım kayıpcan”


7.bab: ŞÜKÜR

bastım boynuma bütün aminleri,tütün niyetine!

Abdulkadir BAL
04.Ocak-2010
05:17
Kıztaşı-İstanbul

*************************************************

Şiirden kısa kısa:

1) Serhıldan Yurdu: başkaldırı-direniş yurdu.

2) Ahriyan: Zalim, Merhametsiz,Katı yürekli

3)Çiya Blinde: Dağ/lar yüksek  –  “Le Daye” adlı anneye yazılmış bir şarkının sözlerinden…

4)dediler ki:
Anneler boyun kokusundan tanır yavrularını: “O Çocukları” isimli filmde Urfa’lı bir anneyi canlandıran oyuncunun kendisini öldürmek için arayan oğluyla karşılaştığı sahnede oğlunun kendisini öldürmeden önce oğluna söylediği bu çarpıcı cümlenin geçtiği dokunaklı kareden…

5) Vaaayyyyyyy:Derin yitirişler-kaybedişler-kavuşamayışlar-acılar dilsizdir, ana dilinize çevirmezsiniz. Acılı bir yakarış,haykırıştan başka da bir şey çıkmaz insanın dilinden.

Bu haykırışı daha iyi duyumsamak için “Güneşi Gördüm” filmindeki babanın dağlara çıkan oğlunun ölüsü kendisine ceset tespiti esnasında gösterilince,dizlerinin bağı çözülürken yazıklanması…ve hemen ardından birçok dengebejden dinleyebileceğimiz,doğu bölgesinde bilinen kewemîn(kekliğim) iç yakan ağıdı/stranı… dinlemenizi tavsiye ederim.

Filmde erkekler taziye evinin duvarlarına sıralanmış diz çökmüşlerdir.Bir doğu geleneği olarak Ağıtçının yaktığı Kewemîn sözleri:

le le kewe narine buhare min go rabe bala xwe bide male xwe barkire dani li çiya u li baniyaye dest u li zozana hele rabe bala xwe bide iro li çiyaye kartismane li karse li wi wari… xwezi dewe min heneke le par u li perari sed hebirari kewe kewemin were kewamin kewemin kewemin birao… ez rebenim rebenim … weze bi rebene iro sest sal li welate xeribiye disa keko bi tene

Türkçesi: Güzel Kewêm (kekliğim) bahardır.
Söyledim kalkın, dikkatinizi verin.
Evlerini taşımışlar, dağlara ve alçak yerlere,
Ovalara ve yaylalara.
Bugün hele bir kalkın, bakın bu yöredeki Kars Kağızman dağlarına.
Keşke şaka olsa, tam yüz tane ölü.
Gel Kewêm (kekliğim) kekliğim, kekliğim
ben zavalım
zavalıyım
zavallı ben işte yüz gündür gurbetteyim yine abim..

not:(medineweb.net sitesinin yazarlarından Ecrin arkadaş’a da Kürdçe ağıdın Türkçesini yazıp verdiği için zor spasdıkım!)

6) pencereleri olmayan dualarımdan: Güneş görmeyen dualar…Bir türlü ışığın girmediği,ümitsiz yakarışlar,karanlık dualar. Ümidini kaybeden, son bir gayretle el açışlar…

5 responses to this post.

  1. Posted by Adem Kayadelen on Ocak 9, 2010 at 9:41 am

    iyisin birader. zihnin ve ellerin dert görmesin…

    hude eşte razı bike

  2. Posted by kayıpkentli on Ocak 29, 2010 at 12:38 am

    Ji Te Razı be Bıra!

  3. süpersiniz gerçekten

  4. iyi ki varsınız hepiniz

  5. iyiler hep sizlerle (her zaman)

Bir Cevap Yazın

